1888887.jpg

Meillä tosiaan juhlittiin 6 v synttäreitä ja tässä tulee sitten kuvia leivonnaisista :) Mimmi Mutikaiselta nappasin tämän kivan pullaohjeen,KIITOS Mimmi :)

ohje kopsattu Mimmiltä!

Tiikeripullat

(noin 15 kpl, munattomia, jos ei voitele munalla)

25 g hiivaa

3 dl maitoa

1 dl sokeria

½ tl suolaa

3 tl kardemummaa (edit:oma lisäys)

6-7 dl vehnäjauhoja ( minä laitoin vähän enemmän...)

½ dl tummaa kaakaojauhetta

75 g voita tai margariinia

Voiteluun 25 g voita tai margariinia ( minä voitelin munalla)

Koristeeksi sulatettua suklaata paistamisen jälkeen ( minä laitoin raesokeria ennen paistamista)

Pullien teko

Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon, lisää sokeri ja suola.

Alusta 6 dl jauhoja ( enemmän?) taikinaan ja jaa taikina kahtia.

Lisää toiseen taikinaan kaakao ja puolet pehmeästä rasvasta ja vaivaa taikina tasaisen ruskeaksi.

Lisää toiseen osaan taikinasta n. 1 dl jauhoja ja loput rasvasta. Alusta taikina tasaiseksi.

Kohota taikinat n. ½ tuntia.

Kauli vaalea taikina ohueksi suorakaiteen malliseksi levyksi.

Kauli tumma taikina saman kokoiseksi levyksi ja nosta vaalean taikinalevyn päälle.

Leikkaa taikinasta 2-3 cm levyisiä suikaleita. Kierrä taikinasuikaleet kierteelle ja kiepsauta solmuksi. Minä tein lisäksi osasta kierteitä kierrepullia. Minusta oli hankalaa tehdä näin... minä laitoin taikinasuikaleen kaksinkerroin, tein kierteet vasta sitten ja muotoilin pullaksi. Kts. kuva.

Kohota pullat hyvin. ( Ohjeessa on 20 min, minä laitan aina pellin lämpimän uunin päälle ja peittelen pullat leivinliinalla ja muovilla...kohosivat n. 10 minuutissa)

Voitele pullat munalla + raesokeria pintaan, kuten minä tein tai voitele rasvasulalla, kuten alkuperäinen ohje käskee.

Paista pullia 200 -225 asteessa 10-15 min. Kypsyvät nopeasti!

EDIT: unohdin ihan,että  lisäsin taikinaan kardemummaa,joka ei siis alkuperäiseen kuulunut :)